Sunday, July 19, 2009

Kereta takleh start (masalah starter)

haihss...

bangun pagi td cdgnye nak basuh kete. dh alihkan kereta masuk ke garaj skit . time start ada berat skit tp still boleh hidup. bila aku nak alihkan kete je. crank 2,3 kali takleh. aik?? sebelum nie memang aku suspek ada masalah dkt starter sebab pernah kereta aku susah nak hidup. aku buat tatau je. semalam pun time aku nak servis kereta, ada gak tanye2 kt bengkel 4GT pasal hi-speed starter nie. tup tup tup... dh kantoi.

cara nak tau starter problem ke tak?
1) mula2 cuba cek keadaan bateri. ok ke tak? nie leh detect. kalau bateri lemah pun susah nak start. tp masih boleh crank.... (gunakan volt meter untuk cek keadaan bateri)

2)kalau bateri ok, cuba tgk2 starter kita tu jenih apa? carbon brush ke? hi-speed ke?
untuk carbon brush starter dia guna berus karbon tu, manakala yg hi-speed lak dia guna gear. so kalau yang guna carbon brush tu kemungkinan carbon nak habis tu tinggi berbanding yang guna gear.

kalau guna carbon brush, cuba ketuk2 skit starter tu mana la tau dia terlekat ke? try start. tak ok jugak? langkah seterusnya.

3)cuba periksa keadaan wire dkt starter tu. maybe sudah ada yg lusuh. sila double check. kalau start still takleh gak. periksa keadaan relay starter. cuba by pass dan directkan. tak leh jugak?

4)bukak starter tu dr tempatnye. cuba connectkan yg terminal positif dan terminal negetive. cek kondisi dia. selalunye dr situ leh nampak samada dia ok atau tak. samada sudah jam atau tak. (untuk proses nie aku takleh cite detail sgt, sebab aku pun tgk je apa pomen tu buat. sowi)

5)kalau dh kompom tak elok. lastly tkr la starter lain. mcm aku nie , aku tukar kepada starter hi-speed original honda tp brg 2nd la. pasang semua. test start. terus hidup. -end-

3 comments:

meziey said...

lama x dgr cite, dah pakai honda iye.
ko dah dok kat kluang pun aku tak tau. mak bapak aku ada kluang, kg sana ler. nampak aku online kat ym tegur2 lah, aku online, tp tak tgk org :P.. SIC camner .. hehe

AmiEr SidhQie said...

laaaaa yeke. nanti leh la sembang panjang. hehehe

SIC tetap SIC... hehehe

Anonymous said...

thanx for the info...td kete xleh stat...pkck dpn umah ckp starter ade yg xkna sbb bateri kuat lg...thanx again...:)