Monday, June 1, 2009

Opening.........

Salam....

First of all,syukur kehadrat Ilahi aku masih disini, mula2 aku nak mengucapkan terima kasih kepada ibu bapaku yg memahami minat aku, adik2 ku yg sentiasa disisi, kekasihku, kawan2ku yg sentiasa memberi peransang (bukan ransangan tau), kepada semua teman2 forumer (TFL,ZTH,TERATO,FGSN9,PMC,PROCC,VAPERCLUB,SIC,EMOREC dll), teman2 kelab2 permotoran yang mana mengenali aku dr dulu sampai skarang, teman2 bengkel (NSM Auto), teman2 kutukan, serta tak lupa teman2 kilang aku (korang memang best, downtime kasi kurang la bro... br la target 8000/shift dpt. brlah Manager kita senyum sokmo)

Pertama kali, blog nie aku bukak untuk memaparkan keperihalan modifikasi aku terhadap jentera baru aku. Untuk info Honda civic ej6 thn 96 yang aku beli cash (ekceli hutang bapak aku rm15k) , rege kete rm35k jgn tak tau ye. maknenye tak ah pening2 pale nak pikir pasal interest la ape la.

untuk yg berminat nak beli model honda civic nie. aku nak bg tips skit la utk korang pertimbangkan.

ok,

mcm aku nie, mula2 mencarik agak lama jugak la, mula2 tgk honda ej7 thn 97. member bapak aku yg rekomen asalnye. katanye kete dh fully ek99 dgn warna pearl white. menarik. tp bila jumpa g tgk. hasilnye mengecewakan beb. cuma yg betul warna je. yg lain2 tu std dgn bodipart ek96 jew. frust aku....

nie la kete dia... cun tp.....

later

aku pun mencarik lg sendiri, dgn bermodalkan downpayment rm18k aku carik civic ej/ek yg dh complete. serius ckp la. memang susah gile. nie setakat melayari internet, merayau kt forum2 honda. susahla... ada tp tak berkenan. kesempatan tu aku siap dh booking nak beli wira GSR tau rm200 (hangusss!, tp nak wat cemane dh family tak restu)

k nie penting nie.....

let say korang nak beli honda civic ej thn 96 std, loan boleh masuk rm24k SHJ
aku tgk2 byk kete std pun org jual dkt rm33k (kalau yg dh siap bikin mau cecah rm40k++) la katakan, mean that downpayment is rm9k
yg paling penting sekali , interest, aku dpt info interest utk kete 2nd nie tinggi around 8%
ok utk loan, korang leh amik utk 4tahun je. so, lets calculate

24k X 8% (per year) = a (please kira sendiri) , then
24k + ( a X 4tahun) = b (please kira sendiri)
drpd jumlah b/48bulan = your monthly is???

or this one,

kereta nih kereta lama..
so loan x banyak lepas..
kalao keja goverment baik buat personal loan and amik cash terus.. harga boley nego lagik..

kalo pasal loan..
-loan creadit lepas dalam RM27000
-interest dalam 8.5%
-boley wat lagi 5 tahun
-sebulan dalam RM640
-on the road RM2100 (insuran,puspakom,tukar nama,roadtax)

ni hanya bayaran untuk loan/credit shj. better prepare about rm5k-20k downpayment for ur dream EJ/EK.

"*info nie dpt dr ZTH forum jual beli, credit to author"

kalau agak ok, boleh proceed loan. hehehe

ok~!

This is my car story, seriously kete nie memang mkn kesabaran aku yg tinggi, masa yg byk. suka aku ceritakan, kete nie fully stock. bodipart pun spec 96 lg. spec enjin std 1.6 sohc vtec auto pekak. aku kuar modal skit dan kepercayaan bg member bapak aku uruskan utk konvert bodipart ek99 dgn cat championship white.

lepas sebulan nie la hasil dia.

masa nie br lepas cat...

dalaman , dh siap dgn seat recaro dh.

nie lak overall look lepas kuar kedai cat. masa nie lum masuk lips depan dan belakang ek99, spoiler ek99 lg.


Apapun, still ada beberapa perubahan aku nak buat setelah dh convert dr 96-99 spec.

1) sport rim

2) ek99 grill (dh booking, nanti amik hehehe)

3) foglight ek99
4) rear disc ek4
5) adjustable absorber/ ek9 absorber
6) ek4 sunroof

nie list utk exterior dulu. utk dalaman dan enjin ilek2 dulu. maybe lepas kawen kot hehehe

so far, proses beli kete nie tgh berjalan, tgh dlm urusan tkr nama dan insuran. maybe jumaat/sabtu (5-6 may) leh selamat tkr milik. yahoooo...

k itu sahaja sebagai intro. As alway, aku memang suka menulis, dan aku tulis agak detail mcm kt blog aku yg satu lg. >> sagaburuk2889


Bilik aku,
Taman Muhibbah,
Kluang Johor

1126pm
01/06/2009


6 comments:

kudin said...

Aha! Kereta baru, blog baru... Selamat Berjaya!

AmiEr SidhQie said...

tq kudins...aku tak officially launch lg blog nie. tunggu dh setel semua br nak launch hehehe

asuramaru™ said...

fuh....
amer dah join geng2 hundah la...
saga ko ape cer??
dah jual???
ke wat kete perang???

AmiEr SidhQie said...

saga tu biarlah rahsia hehehe... ramai sgt org dok marking kete tu. kasi dia sejuk skit br kuar balik hehehe

LorD96 said...

fuh kete baru, patutlah senyap2 je ya.. huu :D

AmiEr SidhQie said...

kete baru apenye... kete lama nie dh 12thn dh pun. hehehe